Thanksgiving/ Noc Dziękczynienia (2023)
W Święto Dziękczynienia w Plymouth w Massachusetts tłum ludzi zbiera się pod sklepem RTV/AGD wyczekując początku wielkiej wyprzedaży z okazji Black Friday. Podenerwowany tłum jest świadkiem jak grupa młodzieży buszuje w tym czasie między pułkami, a oni tylko zza wielkich szklanych drzwi mogą podziwiać przecenione sprzęty. Młodzi widząc to dodatkowo prowokują tłum, a ten w końcu wdziera się do sklepu szturmem. Poza wszelką kontrolą tratują się w wyścigu, w gorączce zakupów. Są ofiary śmiertelne. Jessika Wright, córka właściciela sklepu i jej przyjaciele na własne oczy widzą rozjuszony tłum i sami ledwo uchodzą z życiem z tego szturmu. W rok później, tuż przed kolejnym corocznym dniem wyprzedaży – planowanym bez zmian mimo zeszłorocznej tragedii – Jessika i jej przyjaciel zaczynają otrzymywać anonimowe wiadomości. Ktoś wyraźnie obwinia ich o śmierć ofiar, a tym kimś jest Pielgrzym John Carver.
Jeff Rendell i Eli Roth łączą siły w nowym projekcie slash. Nazwisko Rotha wskazuje, że nie wszystko odbędzie się tu na serio, a jego ciągoty do absurdu muszą stosownie wybrzmieć. I oto mamy groteskową wojnę w markecie, która mogłaby być śmieszna gdyby nie była przerażająca. Ale to nie żart, choć widząc sekwencję kolejnych śmierci na polu wyprzedażowej bitwy, obleczonych w czarny (naprawdę czarny) humor ktoś mógłby się pod nosem rozchichotać. Niestety w sieci krąży dość dowodów na to, że ludziom autentycznie potrafią puścić hamulce i taki szturm na sklep jest wydarzeniem jak najbardziej wiarygodnym. Te sceny, przypominają swoistą apokalipsę i są naprawdę mocnym wejściem w temat.
Dalej wcale nie jest lżej, bo oto na arenie pojawia się mściciel, ostatni sprawiedliwy, przywrócony zza groby pierwszy gubernator Plymouth, albo ktoś kto się za niego podaje;) Pielgrzym przybywa by wymierzyć sprawiedliwość tym, którzy nie uszanowali świątecznego dnia i tych, którzy jego zdaniem przyczynili się do śmierci wielu z mieszkańców. Pielgrzym jest niepohamowany w swojej pomście i za jego sprawą uświadczycie wielu makabryczny ujęć. W międzyczasie możecie dociekać kto stoi za tym wariatkowem, a typów jest przynajmniej kilka.
Jeśli szukacie ostrej jazdy, to Roth jak zwykle nie zawodzi. Osobiście odbieram ten filmowy projekt jako przejaw buntu reżysera wobec posuchy na rynku slasherów, raczej nie sądzę by chciał kogoś moralizować, a jeśli wymierzył przy tym cios konsumpcyjnemu obłędowi, to chyba stało się to przypadkiem. Kopniak nie mniej był celny.
Moja ocena:
Straszność: 2
Fabuła: 7
Klimat:7
Napięcie:6
Zabawa:8
Zaskoczenie:6
Walory techniczne:7
Aktorstwo:6
Oryginalność:6
To coś:6
61/100
W skali brutalności: 3/10
Dodaj komentarz